Zo jammer! De Seats2Meet-formule is leuk en succesvol. Men weet de juiste toon te treffen om ZZP-ers aan te trekken die hun trainingen, workshops en events bij S2M organiseren of met elkaar voor informeel overleg afspreken. Ze vergeten alleen telkens weer de rolstoeltoegankelijkheid van hun locaties goed te regelen. Een gemiste kans die nu zelfs tot een levensgevaarlijke situatie leidt.
Toen ik de vestiging van Seats2Meet in Utrecht Hoog Catharijne voor het eerst bezocht, bleek dat de toegang een obstakel vormde voor rolstoelers om zelfstandig naar binnen te kunnen. Overleg met de manager leidde tot zijn melding bij de verhuurder van het pand (projectontwikkelaar Corio); dat contact leerde dat die niet bereid is daarin verandering te brengen. Onbegrijpelijk, maar waar. Dit kan het management van S2M niet verweten worden.
Wat me wel enorm teleurstelt en vooral ernstig is, is dat de S2M-organisatie nog geen lering heeft getrokken uit die ervaring. Zeker omdat de manager uit Utrecht nu voor Maarssen verantwoordelijk is en dus al eerder met de rolstoeltoegankelijkheid is geconfronteerd. Daardoor is het nog veel wranger om te constateren dat bij hun nieuwe locatie in Maarssen geen officiële invalidenplaatsen op het voorterrein aanwezig zijn, de route naar een wél toegankelijke (zij-)ingang niet bewegwijzerd is én men een gevaarlijk (en officieel niet aan de regels voldoend) invalidentoilet heeft!
Het is spijtig dat men geen aandacht heeft besteed aan de rolstoelafhankelijke klanten. En nog erger is dat het persoonlijk aanspreken van de manager wel leidt tot een (verplicht overkomende) beschamende blik, maar blijkbaar niet tot het plaatsen van rolstoeltoegankelijkheid op de standaard checklist voor nieuwe locaties. Terwijl de gevaarlijke toiletsituatie ook een aanzienlijk aansprakelijkheidsprobleem kan opleveren!
Op de foto is te zien dat de deur van het invalidentoilet naar binnen open gaat. Dat is volgens de wettelijke regelgeving niet toegestaan. Bovendien: als de rolstoeler onwel wordt, blokkeert de rolstoel erachter de toegang tot het toilet voor hulp!
Daarnaast is de toegang van het toilet gesitueerd achter de toegangsdeur tot het damestoilet. Onlogisch, aangezien aangenomen mag worden dat er ook mannelijke rolstoelers het pand zullen bezoeken. Los daarvan heeft de toegangsdeur van het damestoilet een (zware) dranger, die door het merendeel van de rolstoelers niet zelfstandig bediend kan worden. Zeker niet, omdat al in de ingang een bijna onmogelijke haakse draai gemaakt dient te worden om het invalidentoilet in te kunnen. Is het voor een handbewogen rolstoel een uitdaging, met een elektrische rolstoel is dit al helemaal een schier onmogelijke toer. Zeker als dat gepoogd dient te worden, terwijl ook nog de toegangsdeur van het damestoilet achter de rolstoeler probeert dicht te vallen door de dranger. Om maar niet te spreken over het verlaten van het toilet!
Naast de vele andere plekken waarop het gebouw niet goed rolstoeltoegankelijk blijkt en waarvoor men blijkbaar geen professionele aanpak kiest om ook dit deel van hun doelgroep klantvriendelijk te ontvangen, valt dit invalidentoilet onder de categorie gevaarlijk tot zelfs levensgevaarlijk. Het is te hopen dat Seats2Meet zichzelf straks niet in de publiciteit terugvindt met een bericht over een overledene in het invalidentoilet en daarvoor aansprakelijk wordt gesteld. En dan te weten dat dat met een bondig deskundig advies en een bouwkundige aanpassing die te overzien is, allemaal valt te voorkomen.
Hoe is dit te voorkomen?
Dit voorbeeld benadrukt hoe belangrijk het is voor uw organisatie om de rolstoeltoegankelijkheid een vaste plek te geven op uw checklisten. Bij het huren van een nieuwe locatie voor uw bedrijf. bij het voorbereiden van evenementen, bij bouwkundige aanpassingen van het gebouw, bij de inrichting van ruimten met werkplekken of vergadertafels, bij het toesturen van een routebeschrijving aan uw bezoekers, etc. Alles wat u in het voortraject bedenkt, scheelt u op een later moment heel veel geld. Omdat u vooraf nog flexibel kunt inspelen op de wensen en achteraf altijd hoge extra kosten moet maken om nog recht te breien wat in de voorbereiding vergeten is.
—————————————————————————————————————————
Mocht u meer informatie willen lezen over het aanbrengen en inrichten van een invalidentoilet, leest u dan de eerdere uitgave van het maandelijkse Infomagazine Rolstoeltoegankelijkheid daarover. Elke maand wordt in het Infomagazine Rolstoeltoegankelijkheid één aspect uitgebreid toegelicht. Verzekert u zich via dit formulier van de ontvangst, zodat u nooit meer hoeft te zoeken naar informatie over rolstoeltoegankelijkheid.
dank je voor je kritische opmerkingen. we gaan ermee aan de slag! kom je over 1 maand weer kijken?
(zie reaktie ronald van den hoff):
kijk! dit is nou een positieve aanpak! als het lukt Top!
Hai Denise,
Dank je wel voor je blog.
Pffff, dacht ik. Ik krijg hem hier wel om mijn oren. Maar uiteindelijk ben ik je er dankbaar voor, want nu kunnen wij van iets gevaarlijks en negatiefs iets heel moois gaan maken.
Je had eerder al aangegeven dat de WC niet veilig was en ik had de verhuurder reeds om actie gevraagd. Ik had jou nog niet ingelicht hierover en de verhuurder wilde niet bewegen.
Vandaar dat wij nu met de verhuurder en met jou erbij nog eens naar de gehele situatie gaan kijken. Want ondanks dat wij wel(!) een plek voor de deur hebben (maar dat niet goed genoeg aangeven/communiceren), schets jij nu een beeld waar ik op zijn zachts gezegd niet vrolijk van wordt.
Dit wil ik niet voor mijn gasten. Er is mij en mijn team dan ook alles aan gelegen om samen met jou en de verhuurder, ook S2M Maarssen tot een veilige en prettige plek te maken voor iedereen.
mvg Vestigingsmanager
Michel Woutersen 06-34054205
Een constructief gesprek gehad bij S2M Maarssen met de vestigingsmanager en de verhuurder. Entree wordt aangepast. Er wordt een bel geplaatst op de voordeuren en de verhuurder gaat een aanpassing uitwerken voor het invalidentoilet. Als alles is aangepast, krijg ik een seintje om het opnieuw te toetsen. Hopelijk is dat al binnenkort.
Ronald, de aanpassingen zijn met Michel doorgenomen. Hij doet de eerste aanpassingen nog deze week. De verhuurder werkt voorstel voor aanpassing invalidentoilet uit en ik hoop dat het hem inderdaad binnen een maand lukt. Ik beloof terugmelding met foto’s.