Op veel plekken kan de toegankelijkheid van het openbaar vervoer nog verbeterd worden, zo bleek onder andere uit de inventarisatie die Straatbeeld Magazine en het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid in oktober 2012 deden (zie hier de video’s met voorbeelden).

Dat die verbetering zeker mogelijk is als er energie en moeite in wordt gestoken, blijkt uit de resultaten die behaald worden in de stadsregio Arnhem-Nijmegen.

Sinds eind 2012 beschikken alle bussen over elektrische rolstoelplank, zodat rolstoelers de bus kunnen betreden zonder hulp van de chauffeur. Ook de buurtbussen zijn volledig toegankelijk. Voor de rolstoelers is er een speciale plek in de bus gereserveerd met een veiligheidsgordel. Er zijn opstelplaatsen voor rollators en zitplaatsen voor reizigers die minder goed ter been zijn vlakbij de instap. Een grote stap voorwaarts om gelijkwaardig meedoen aan de maatschappij voor mindervaliden mogelijk te maken.

Het aantal bushaltes dat inmiddels toegankelijk is, ligt op de landelijke norm van 46%. De doelstelling van deze regio ligt echter op 75% vóór 2015.

Met deze aanpak toont deze regio een vooruitstrevende aanpak van de toegankelijkheid van de bussen/het openbaar vervoer. Dat heeft grote voordelen. Zo levert dat nu al een bezuiniging op in het aantal individuele vervoersvoorzieningen die via de WMO worden verstrekt (400 minder) en dit zal op termijn verder toenemen. Deze aanpak biedt mindervaliden bovendien toeenemende gelegenheid om aan het maatschappelijk leven deel te nemen.

(bron: Stadsregio Arnhem-Nijmegen)

 

Aanvulling: uit deze video blijkt dat de aansluiting op het openbaar vervoer nog wel wat verbeterpunten kent. Zo is nog niet ieder station in Arnhem bereikbaar, onder andere het station bij een belangrijke voorziening als een school kan door de studenten in een rolstoel nog niet met openbaar vervoer bereikt worden.