In het efficiënte, sfeervolle en prachtig in de bossen gelegen vergadercentrum Kaap Doorn in Doorn wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met mindervaliden.

Gehandicaptenparkeerplaatsen

Bij een recent bezoek werd dat duidelijk doordat voor de hoofdingang twee gehandicaptenparkeerplaatsen zijn gesitueerd. Ze zijn weliswaar van het standaardformaat, doch met een beetje brutaliteit kan de naastgelegen lege openbare ruimte benut worden om goed in- en uit te stappen.

Balie receptie

Het vergadercentrum is gelijkvloers en daardoor voor de rolstoeler goed toegankelijk. De hoge balie van de receptie is nergens verlaagd; de rolstoeler kan daardoor niet makkelijk gelijkwaardig contact krijgen met de medewerk(st)ers en iets invullen (bijvoorbeeld de gegevens voor de overnachting) lukt zeker niet. Een deel van de balie verlagen, maakt het rolstoeltoegankelijk en vriendelijk.

 

Toegankelijkheid zalen

Het grote aantal zalen is niet allemaal even goed rolstoeltoegankelijk. Een flink aantal gangen is smal en het hangt af van de keuze van de zaal of die voor rolstoelers goed toegankelijk is. Bij het huren van de zaal is het daarom belangrijk dat duidelijk wordt aangegeven dat er een of meer rolstoelers in het gezelschap zijn. Dan kan bij de indeling van de zalen rekening gehouden worden met de ligging (aan brede gang).

Indeling zalen

Bij de indeling van de zaal waar het Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid te gast was, was geen rekening gehouden met een rolstoeler. Gevolg daarvan was, dat de rolstoeler tussentijds de zaal niet uitkon zonder alle deelnemers te moeten laten opstaan. Een betere indeling van de zaal, had dat ongemak kunnen voorkomen. Er is namelijk wel ruimte in de zalen om hierop in te spelen.

Koffie- en lunchfaciliteiten

De koffie bij de ontvangst wordt in de bar geserveerd. Een gezellige ruimte, waarin iedereen ongedwongen elkaar kan ontmoeten. Men blijft staan en dat is voor rolstoelers natuurlijk minder makkelijk; ze moeten opkijken en hun weg ertussen zien te vinden. De opstelling van de tafels is zodanig dat het gebruik daarvan alleen bij de ingang een optie is. Hier is vooral de houding van de gastheer (de voorzitter van de vergadering of de trainer) belangrijk om de rolstoeler bij het gezelschap te betrekken.

In de zaal is ook koffie en thee beschikbaar, doch dat is door de hoogte en de plek van de kast voor een rolstoeler niet echt toegankelijk. Hulp van andere gasten is daarbij nodig.

De lunch wordt aangeboden in buffetvorm. Dat is voor rolstoelers niet de handigste optie en voor sommige rolstoelers zelfs een probleem. Goede hulp is daarbij onontbeerlijk en dient goed georganiseerd aangeboden te worden door de medewerk(st)ers van het restaurant om andere gasten niet te storen.

Vervolgens is het dan belangrijk dat er met de tafelschikking rekening wordt gehouden met een rolstoeler, zodat die niet afgezonderd van de groep dient te lunchen. Dit is zowel een rol die het vergadercentrum op zich dient te nemen bij de indeling van de lunchtafels, als een taak van de voorzitter/trainer die ervoor dient te zorgen dat zijn gast in de groep opgenomen kan worden tijdens de lunch.

Bij Kaap Doorn was dit vooraf niet geregeld en zat de rolstoeler daardoor zowel tijdens de koffie als de lunch apart. Het zou beter zijn als hierover bij binnenkomst van de rolstoelgast afspraken gemaakt worden, zodat op het juiste moment de goede hulp kan worden geboden.

Eenmaal duidelijk geworden dat er zich een rolstoeler onder de gasten bevond, was de ober wel attent en bood klantgerichte service. Voor hem én de rolstoelgast was het plezieriger geweest als dit vooraf geregeld was.

Mindervalidentoilet

Het mindervalidentoilet is prachtig ruim; zo zie je ze niet vaak. Toch is het onveilig en loopt het vergadercentrum een aanzienlijk aansprakelijkheidsrisico.

De deur van het toilet gaat naar binnen open, hetgeen niet toegestaan is. Het is bovendien gevaarlijk, omdat het risico bestaat dat de rolstoel achter de deur het openen blokkeert als er een noodsituatie is. Het is dus zaak deze deur op korte termijn te laten omdraaien.

De deur is niet voorzien van een handgreep, waardoor het lastig is voor de rolstoeler om ‘m te sluiten.

Het meest onveilig aan dit toilet is het feit dat het alarmkoord in plaats van op 40cm boven de vloer op 1m hoogte is aangebracht. Liggend op de vloer kan de gebruiker van dit toilet het alarm dus niet activeren (en daarvoor is het alarm bedoeld).

De indeling van het toiletgedeelte is niet optimaal, doch levert vermoedelijk voor het merendeel van de gebruikers geen onoverkomelijke problemen op. Het is wel duidelijk, dat dit toilet niet is ingericht door een deskundige. Dat is spijtig, want er is een flinke investering gedaan, die ook in 1 keer goed had gekund met meer comfort voor de rolstoeler als resultaat tegen dezelfde of zelfs minder kosten.

 

TIPS

Voor een vergadercentrum wordt het steeds belangrijker rolstoeltoegankelijk te zijn, omdat de arbeidsintegratie ervoor zorgt dat er steeds meer rolstoelers in de gezelschappen aanwezig zullen zijn. Tips om de vergaderlocatie rolstoeltoegankelijk te maken zijn al in dit artikel verweven. Ter aanvulling:

De beste tip die we u kunnen geven als u uw vergadercentrum gaat aanpassen is:

  • laat een deskundige meekijken naar het ontwerp dat u heeft laten maken

In de ontwerpfase is er nog aanpassing mogelijk zonder hoge kosten. Bovendien weet u dan zeker dat u een investering doet, die straks ook tot daadwerkelijke toegankelijkheid leidt.

 

De beste tip als u wilt dat rolstoelers zich plezierig voelen tijdens hun verblijf in uw vergadercentrum:

  • laat een professionele toetsing doen, zodat u tips en adviezen krijgt om vragen (en problemen) vóór te zijn en extra  omzet binnen te kunnen halen.

AANVULLING OP DIT ARTIKEL:

Vergadercentrum Kaap Doorn heeft direct actie ondernomen. Hierdoor is het mindervalidentoilet nu veilig. Zij hebben dit gerealiseerd door het alarmkoord op de juiste hoogte aan te brengen (zie onderstaande foto)

Inmiddels is ook de deur aangepast en gaat deze naar buiten open. De enige kanttekening die we helaas nog moeten maken gaat over de handgreep op de binnenzijde van de deur. Daarvoor is een korte handgreep gekozen, die zich in de buurt van de klink bevindt. Die biedt daardoor echter geen oplossing. Het is duidelijk dat hier geen deskundige is geraadpleegd om de juiste aanpassing te doen. Jammer. Hiermee wordt overduidelijk, dat het voor een valide lastig is te bedenken wat de problematiek van een rolstoeler is en wat daarvoor de beste oplossing is. Een extra investering is daardoor noodzakelijk.

Een handgreep voor rolstoelers op de binnenzijde van een toilet- of (bad)kamerdeur dient om de deur dicht te kunnen trekken als de rolstoeler naar binnen is gereden. De rolstoeler kan namelijk niet meer bij de klink (zit buiten zijn bereik) en zou bij een poging (die niet of moeizaam slaagt) bovendien de deur beschadigen. Als oplossing voor dat probleem wordt daarom een lange handgreep geplaatst over de breedte van de deur. De goedkoopste oplossing is het aanschaffen van een brede handdoekhouder. Die voldoet prima voor het doel waarvoor die hier gebruikt wordt. Als de handdoekhouder zo’n tien centimeter van het scharnierende kozijn wordt geplaatst, kan de rolstoeler de deur naar zich toe dichttrekken.

Een compliment voor Kaap Doorn voor het aanpassen van het mindervalidentoilet!

AANVULLING 2 OP DIT ARTIKEL:

Na het aangeven van de kanttekening (aanvulling hierboven), heeft Kaap Doorn binnen enkele dagen de juiste handgreep op de deur laten plaatsen. Daardoor is thans een prima mindervalidentoilet op deze locatie beschikbaar.