Het is voor vele gemeenten en parkeerbedrijven een worsteling: een goede gehandicaptenparkeerplaats (ook wel invalidenparkeerplaats genoemd) aanleggen die echt rolstoeltoegankelijk is zónder dat die al te veel ruimte inneemt.

Waarom lijkt het moeilijk?

De afmetingen van een gehandicaptenparkeerplaats zijn groter dan een standaard parkeerplaats. Die extra ruimte is nodig, omdat een rolstoeler het autoportier volledig moet kunnen openen om in- en uit te stappen. Daardoor is er naast de auto standaard een extra ruimte nodig van 1,50m breedte.

Achter de auto is eveneens een extra ruimte nodig van 1,50m, omdat de rolstoel veelal vanuit de achterbak moet komen. Dit gebeurt bij een flink aantal rolstoelgebruikers elektrisch met een hefmechanisme, waardoor deze manoeuvreerruimte nodig is.

Deze twee eisen lijken veel meters ruimte te kosten, terwijl dat op een creatieve wijze zeer aantrekkelijk valt op te lossen.

Hoe kan het makkelijker?

Een goed voorbeeld troffen we aan op een parkeerplaats in Italië. Daar zijn de standaard parkeervakken op de straat gemarkeerd, doch is er telkens tussen de twee parkeerplaatsen een zone gemarkeerd van 1,5 m. Hierdoor kan zowel links als rechts het autoportier volledig geopend worden, terwijl er slechts eenmaal de extra benodigde ruimte wordt gereserveerd. Een zeer efficiënte indeling van de parkeerruimte, waardoor er per saldo meer gehandicaptenparkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden binnen dezelfde ruimte.

Voor haaks parkeren een prima oplossing die veel navolging verdient!