Steeds meer hotels werken eraan ook mindervalidenkamers aan te bieden. De vraag ernaar neemt immers snel toe, omdat de vergrijzing steeds duidelijker merkbaar is (en deze senioren-doelgroep vaker een mobiliteitsbeperking heeft) en de mobiliteit van mindervaliden toeneemt.

In een bestaand hotel is het niet altijd simpel om een kamer om te bouwen naar een rolstoeltoegankelijke mindervalidenkamer. De onduidelijkheid is dan ook groot. Het komt regelmatig voor dat bij reservering wordt toegezegd dat de mindervalidenkamer rolstoeltoegankelijk is, doch dat bij gebruik niet blijkt.

In één artikel kunnen we niet alle aspecten belichten die van belang zijn. We kunnen wel een paar vuistregels aangeven:

1. Zorg in de hele kamer voor onbelemmerde toegang. Dat betekent in de praktijk dat de rolstoeler zelfstandig kan functioneren in de hotelkamer. Doorloop alle stappen van binnenkomen, tas/koffer plaatsen, uitpakken, toiletgang, douchen, verblijven op de kamer (schrijftafel, TV/radio, zithoek), gaan slapen tot wakker worden en aankleden. Afhankelijk van het serviceniveau van uw hotel zullen de geboden faciliteiten in de kamer verschillen; belangrijk is dat ze -als ze er zijn- toegankelijk of bruikbaar zijn.

2. Maak de badkamer/het toilet ruim genoeg en kies voor een logische, handige indeling zodat de rolstoeler er zelfstandig kan functioneren. Er zijn tegenwoordige stijlvolle aanpassingen te koop, die de badkamer toch een mooie uitstraling geven. De kamer is daardoor ook aan valide gasten goed aan te bieden.

3. Controleer of alle benodigde faciliteiten (licht, water, koeling/verwarming, alarm/telefoon) bereikbaar en bedienbaar zijn door de rolstoeler. Dit is van belang voor het comfort en de veiligheid van de rolstoeler, doch ook om uw aansprakelijkheidsrisico af te dekken.

 

Valkuil 

Voor sommigen lijken het misschien open deuren, doch uit de vele praktijkvoorbeelden in dit blog zult u ontdekken dat het helaas nog steeds actuele vuistregels zijn. Ze vormen de belangrijke basis waarop verdere invulling plaatsvindt.

Het is vooral van belang dat u ervan uitgaat dat de rolstoeler zelfstandig (alleen) kan functioneren in de hotelkamer. Ook als de rolstoeler samen met een andere gast de kamer gebruikt, zullen er momenten zijn dat de rolstoeler alleen in de kamer wil of moet zijn.

Het blijkt in de praktijk voor validen vaak lastig te zijn om een inschatting te maken wat een rolstoeler nog wel of net niet meer kan en dat is uw grootste valkuil. Het verschilt overigens ook per handicap en het kiezen van de gulden middenweg is van belang om de kosten binnen de perken te houden. Daarbij wordt door een architect of interieurinrichter vaak de veelgebruikte maatvoering gebruikt, doch de interpretatie daarvan naar de praktijk zorgt voor de daadwerkelijke rolstoeltoegankelijkheid. Die interpretatie is de valkuil waarin menige ontwerper of inrichter trapt; zie daarvoor de vele voorbeelden hier in dit blog. Daarom is het goed om de toetsing door een expert te laten verrichten, zodat u uw investering in één keer goed kunt doen. Zo’n toetsing in de voorbereidingsfase (op tekening) vraagt slechts een kleine investering en bespaart u enorm veel. U voorkomt bovendien dat u achteraf merkt dat de kamer minder verhuurd wordt dan u hoopte, omdat die toch onvoldoende toegankelijk blijkt. En u bereikt dat u een kamer realiseert, waarin ook validen zonder morren zullen willen verblijven. Een goede adviseur zal u namelijk aanpassingen aanraden die de kamer de luxe uitstraling laten behouden.

Mocht u bij de uitwerking deskundig advies willen, dan is het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid u natuurlijk graag behulpzaam. U zult merken dat u daarmee veel geld bespaart en uw gasten hun tevredenheid graag doorvertellen aan anderen én zelf nog eens terugkomen.