Begin deze maand werd het nieuwe stadhuis van de gemeente Heemskerk in gebruik genomen, reden om er eens te gaan kijken naar de rolstoeltoegankelijkheid van het gebouw.

De ruime entreehal is modern, licht en doet vriendelijk aan. Aan de rechterzijde bevinden zich de balies. Op de foto hieronder kunt u zien dat er louter balies voor validen zijn. Er is geen verlaagde balie voor mindervaliden. Daarmee voldoet dit gedeelte van het stadhuis niet aan de eisen voor toegankelijkheid (Handboek Toegankelijkheid of de goedkope versie ervan: Mens & Maat), een gemiste kans. Het zou plezierig voelen voor rolstoelers (en kleine mensen) als er ook een alternatief is; een verlaagde balie zoals in de eisen vermeld staat.

Rechts van de balies ziet u spreekkamers. Naar zeggen van de medewerkers zouden die gebruikt dienen te worden om onder andere de mindervaliden en mensen die niet lang kunnen staan te woord te staan, omdat die aan de balie niet kunnen worden geholpen. Echter, deze spreekkamers hebben ieder een hoge, glazen deur, die te zwaar is om door deze bezoekers zelf geopend te worden. De baliemedewerkers kunnen die deuren niet voor hen openen; zij zouden dan een heel eind om moeten lopen (gesloten baliesysteem).

Alternatief daarvoor zijn twee spreekkamers die ruimer zijn en vlak om de hoek van de balies gesitueerd zijn; de rolstoel of scootmobiel kan daarin wel geplaatst worden. De deuren worden op afstand elektrisch door de medewerkers geopend.

Een goede planning van de bezetting van deze twee spreekkamers zal van belang zijn. Deze kamers worden namelijk mede gebruikt voor medewerkers van het stadhuis die bijvoorbeeld WMO-klanten ontvangen. Daarbij is er grotere kans dat zij slecht ter been zijn of in een rolstoel/scootermobiel zitten en dus in deze spreekkamers te woord moeten worden gestaan.  Deze gesprekken duren veelal iets langer, waardoor goed gepland dient te worden om toch 1 spreekkamer beschikbaar te hebben voor bezoekers aan de balie.

In een ander artikel zullen we het invalidentoilet van dit nieuwe stadhuis bespreken; dat aanpassing behoeft zodat rolstoelers er ‘uit de voeten’ kunnen.

Bij het verlaten van het pand vraagt de receptionist vriendelijk of er hulp nodig is bij de draaideur. Zeer attent én nodig, want de draaideur is krap bemeten voor een rolstoel en zeker niet geschikt voor een scootmobiel.