In het volledig vernieuwde gebied rondom station Sloterdijk in Amsterdam, is ook de inrichting van de openbare ruimte op de schop geweest. Het resultaat is een fraaie en open ruimte, die binnen de hoog oprijzende kantoorgebouwen lucht geeft.

Aan de mindervaliden is ook gedacht. Er is een gehandicaptenparkeerplaats aangelegd op een goed gekozen plek in de straat. Door zo’n gehandicaptenparkeerplaats namelijk aan het begin (of einde) van een parkeerstrook te plaatsen, kan een rolstoeler de auto zodanig parkeren dat de rolstoel makkelijk in- en uitgeladen kan worden. Daarbij is de extra ruimte die ontstaat omdat er geen auto direct achter staat, vaak handig. Bijvoorbeeld voor het uitklappen van een rijplaat waarmee de rolstoel in en uit de auto wordt gereden.

Wat jammer is, is dat de gemeente één zeer belangrijk aspect vergeten is. Er dient namelijk binnen 5 meter van de gehandicaptenparkeerplaats een mogelijkheid te zijn om het trottoir te betreden met de rolstoel. Zoals u op de foto kunt zien, is dat hier niet het geval. Terwijl er op het trottoir direct achter de gehandicaptenparkeerplaats genoeg ruimte is om een oprit te realiseren. De eerstvolgende mogelijkheid (geen echt goede, maar er is daar een iets verlaagd trottoir) is nu pas ruim 75 meter verderop. Daardoor is de rolstoeler nu gedwongen om die lange afstand tegen het verkeer in op de rijbaan te rijden, hetgeen onnodig gevaarlijk en onhandig is.

Bij de ‘oprit’ die verderop gerealiseerd is door het trottoir iets te verlagen (geen duidelijk herkenbare en gemarkeerde oprit), is echter geen rekening gehouden met de toegang voor een rolstoeler. Het hoogteverschil is namelijk meer dan de toegestane 2 cm en als de rolstoeler op het trottoir is en het fietspad is overgestoken, is er geen opvolgende oprit gemaakt naar het trottoir (dat ligt namelijk ook meer dan 2cm hoger). De rolstoeler ervaart dus onnodig twee obstakels, die bij de aanleg al  hadden kunnen worden weggenomen.

Deze gehandicaptenparkeerplaats is nu dus maar gedeeltelijk rolstoeltoegankelijk en dat is spijtig. Met een toetsing op de rolstoeltoegankelijkheid van de tekeningen in de ontwerpfase, had het ongemak voor de rolstoelers kunnen worden voorkomen en de extra kosten die nu gemaakt moeten worden hadden erdoor kunnen worden bespaard.

 
TIPS

Deze situatie kan heel makkelijk en snel opgelost worden door:

  • direct achter de gehandicaptenparkeerplaats een oprit in het trottoir aan te brengen op de kopse kant (aan de rijweg-zijde)  
  •  

  • tevens een oprit aan te brengen in het trottoir achter het fietspad, zodat ook dat makkelijk opgereden kan worden.
  •  

—————————————————————————————————————————

Vindt u deze tip over rolstoeltoegankelijkheid waardevol? Schrijf u dan in voor het maandelijkse, gratis Infomagazine Rolstoeltoegankelijkheid, boordevol tips en informatie over rolstoeltoegang.  Afmelden kan op elk moment en natuurlijk gaan we vertrouwelijk met uw gegevens om.