Het voorbeeld van deze week gaat over een nieuw hotel, waarin aan veel aspecten van rolstoeltoegankelijkheid is gedacht. Kosten noch moeite zijn gespaard om ook de rolstoelafhankelijke gasten gastvrij te ontvangen en hen een zorgeloos verblijf te bieden.

Zoals ik u helaas vaker moet laten zien in mijn artikelen, blijkt ook in dit hotel dat er geen deskundig advies op het gebied van rolstoeltoegankelijkheid is ingewonnen. Daardoor is een aantal belangrijke aspecten over het hoofd gezien en is de rolstoeltoegankelijkheid van de mindervalidenkamer beperkt. In de komende weken besteed ik aandacht aan de diverse knelpunten; deze week het hotelbed. Daarbij zijn twee belangrijke aspecten over het hoofd gezien.

Er is een ruime kamer gereserveerd voor mindervalide gasten. Bij binnenkomst blijkt dat er door de indeling van de kamer veel ruimte is naast het bed om met de rolstoel te manoeuvreren. Tenminste, als de logische kant van het bed wordt aangehouden.

In deze kamer is voor de mindervalide gast een hoog-laag bed geplaatst; heel klantvriendelijk en een aangename verrassing. Het komt namelijk weinig voor in een hotel dat hieraan wordt gedacht. Echter, dit bed staat aan de raamzijde. Daar is de ruimte naast het bed slechts 50cm en dus kan de rolstoel daar niet naast het bed gemanoeuvreerd worden. De rolstoeler kan dus geen transfer maken vanuit de rolstoel naar het bed. Een ongelukkige keuze dus.  

Was het daarbij gebleven, dan had het bed makkelijk omgewisseld kunnen worden met het ‘normale’ bed en was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Helaas bleek bij het instellen van het hoog-laag bed naar de stand die voor het slapen noodzakelijk is, dat er weliswaar een mooi elektrisch bed is aangeschaft, maar dat er niet  is nagedacht over het matras dat daarbij hoort.

Op onderstaande foto kunt u zien dat de matras niet mee kan bewegen met de instelling van het bed. Na het omhoog zetten van het hoofdeinde en de beenondersteuning, blijft de matras er als een rechte plaat bovenop liggen. Het bed heeft hierdoor niet de functie die de mindervalide nodig heeft en is daardoor volledig nutteloos. Zonde van het geld en de moeite! Bovendien is de rolstoel-gast nu zeer teleurgesteld, omdat eerst de suggestie wordt gewekt dat dit een wel heel plezierig verblijf wordt, doch dat wordt nu ongemakkelijker dan verwacht.

 Het is een heerlijk rustig gelegen hotel aan een golfbaan: Green Meet’s in Erica (Drenthe). De persoonlijke aandacht voor de gasten is plezierig en men doet oprecht moeite het de gasten naar de zin te maken. Met onderstaande tips wordt de service voor mindervaliden ook van sterrenkwaliteit.

TIPS:

* inventariseer of de aanpassingen voor mindervaliden volledig zijn. Als u enkele aspecten vergeet of weglaat, doet het veelal de aanpassingen volkomen teniet en bereikt u het tegendeel.

* zorg voor duidelijke instructies aan de medewerk(st)ers om met de rolstoeltoegankelijkheid rekening te houden. Als zij snappen waarom bijvoorbeeld een bepaalde indeling of plaatsing van meubilair belangrijk is voor de rolstoeltoegankelijkheid, kunnen zij hiermee rekening houden.

* laat vooraf uw aanpassingen toetsen door een deskundige om uw investering optimaal te laten renderen.