Een goed verkopend team verkoopmedewerk(st)ers is de droom van iedere winkelier. Als u even uw ogen sluit, ziet u een constante stroom klanten voor zich, die met volgeladen armen glimlachend op de kassa afloopt. Uw klanten zijn goed en plezierig geadviseerd door uw verkopers en gaan met een goed gevoel over tot aanschaf.

In deze tijden van recessie lijkt het misschien alsof zo’n droom geen werkelijkheid kan worden. Daarmee onderschat u uw verkoopteam! Zij kunnen het wel, maar zien de kansen nog niet die voor het oprapen liggen! Natuurlijk zult u hen graag helpen om die mogelijkheden volledig te gaan benutten.

Weet u dat de meeste verkopers niet eens weten dat zij bij veel rolstoelers hun omzet makkelijker kunnen scoren dan bij valide klanten? Dat wordt natuurlijk bij het eerstvolgende werkoverleg punt 1 op de agenda! Want weet u dat een rolstoeler veelal moet kiezen óf en hoelang hij kan gaan winkelen? Met een handicap is een dag slenteren algauw te lang en wordt er niet zozeer gewinkeld, alswel heel gericht een aantal inkopen gedaan. Een rolstoeler met een beperkte belastbaarheid weet dan vantevoren al wat er gekocht gaat worden en heeft zich vaak ook al georiënteerd op de keuze. Een goede verkoper stelt de juiste vragen, ontdekt direct wat voor de rolstoeler belangrijk is en kan het passende advies geven. Voilá: koop gesloten en de omzet is gemaakt.

Waarom merkt u het dan nog niet aan uw omzet? Omdat uw verkoopmedewerk(st)ers net iets meer moeten weten over verkopen om ook aan rolstoelers te kunnen verkopen. Als ze begrijpen wat voor rolstoelers belangrijk is, kunnen ze de juiste argumenten gebruiken. Als ze weten dat het niet ‘eng’ is om op rolstoelers af te stappen en ze getraind zijn in de wijze waarop ze hen op een respectvolle en klantvriendelijke wijze kunnen adviseren, zetten ze die stap ook makkelijker. En komt de tevreden rolstoel-klant bovendien graag nog eens terug.

Zet u voor de eerstvolgende verkoopvergadering eens 45 minuten verkooptraining ‘Verkopen aan rolstoelers’ op het programma. Het zal u zeker geen windeieren leggen! Wat het u precies brengt:

1. Zij zullen met andere ogen kijken naar rolstoelers, waardoor zij op hen af durven stappen en de verkoop kan beginnen;

2. Zij zullen andere, meer gerichte, vragen kunnen stellen, waardoor het verkoopproces sneller en klantvriendelijker verloopt;

3. Zij zullen bij de winkelinrichting zich bewuster zijn dat ruimte maken voor rolstoelers ook betekent dat potentiële klanten met een rollator en klanten met een kinderwagen uw winkel weer binnenkomen. 

Wilt u uw omzet al binnenkort positief beïnvloeden?  Belt u mij nu voor een afspraak. Omdat ik zelf in een rolstoel zit, ben ik de proef op de som voor uw winkel en voor uw verkoopmedewerk(st)ers de ideale test-klant in de training!

_________________________________________________________________________________________

Vindt u deze tip waardevol? Vult u dan rechts bovenaan deze pagina uw gegevens in. U ontvangt dan maandelijks mijn gratis Infomagazine  met meer tips en informatie over alle aspecten van rolstoeltoegankelijkheid. Afmelden kan op elk moment en natuurlijk ga ik vertrouwelijk met uw gegevens om.