Het aanleggen van een goede op- en afrit van het trottoir voor invaliden blijft een hot item op deze site. Het voorbeeld van deze week zal hopelijk mede helpen om degenen die verantwoordelijk zijn voor de aanleg van deze op- en afritten, weer meer inzicht te geven teneinde hen te helpen tot de optimale aanleg te komen.

De onderstaande situatie betreft de twee gehandicaptenparkeerplaatsen die zijn aangebracht voor de toegang tot het gemeentehuis van de gemeente Den Helder. Prima geregeld: twee gehandicaptenparkeerplaatsen direct voor de deur.

Voor de toegang naar het gemeentehuis (blauwe deuren rechts op de foto) zijn twee gehandicaptenparkeerplaatsen aangelegd aan weerszijden van het trottoir dat naar de toegang leidt. Alleen bij een van de twee parkeerplaatsen is een op-/afrit geplaatst, aan de schuine zijde van de parkeerplaats (zie foto hieronder).

Wat maakt deze afrit onoverzichtelijk en gevaarlijk?

1. Zoals u op de foto hieronder kunt zien, staat op de betreffende gehandicaptenparkeerplaats de auto vanzelf door de afmeting van het vak vlak voor de afrit. Zittend in de rolstoel (en dus qua ooghoogte een lager niveau dan een valide bezoeker), kan de rolstoeler daardoor bij het afrijden van de afrit niet zien of er verkeer aankomt van links. De auto staat in zijn/haar gezichtsveld.

2. Doordat de rolstoeler achter de auto staat als hij/zij de afrit heeft genomen (en hopelijk nog niet te ver is doorgeschoten) staat hij/zij buiten het zicht van het overige verkeer, dat daardoor niet op de rolstoeler kan anticiperen.

3. Doordat de afrit logischerwijs afloopt, krijgt de rolstoel vaart en voor hij/zij het weet, rijdt de rolstoeler de weg op zonder te weten of daar verkeer aankomt (zie 1.)

4. De afrit is zo dicht voor de auto geplaatst, dat als de rolstoeler vaart krijgt door de afrit en even iets minder behendig stuurt, hij/zij tegen de auto aanrijdt en schade aan de daar geparkeerde invalidenauto kan veroorzaken. Aangezien dit ook de afrit voor de andere gehandicaptenparkeerplaats is, kan dus ook een ander dan de autobezitter schade veroorzaken (ook de rolstoelers die zonder eigen auto komen en oversteken gebruiken immers deze oprit).

 

Los van deze punten is het niet logisch dat de op-/afrit niet gewoon op de kopse kant van het trottoir is geplaatst. Daar staan er geen auto’s of andere obstakels in het blikveld en heeft men vrij zicht op de weg en ziet het overige verkeer de rolstoeler ook duidelijk. Bovendien kan er daar geen schade ontstaan aan de geparkeerde auto.

TIPS bij de aanleg van een op-/afrit bij een gehandicaptenparkeerplaats:

*kiest u een locatie die zo dicht mogelijk bij de gehandicaptenparkeerplaats ligt;

* houdt u voldoende ruimte rondom de auto vrij om te manoeuvreren met de rolstoel;

* zorgt u voor een veilige op-/afrit, waar de rolstoeler overzicht heeft en gezien wordt door het overige verkeer;

* houdt u een hellingsgraad aan die voor de rolstoeler niet te zwaar is bij het oprijden en niet te steil is bij het afrijden (teveel vaart).