Soms komt een rolstoeler bijzondere situaties tegen. Bijvoorbeeld van die situaties waarin verwacht mag worden dat alles op het gebied van rolstoeltoegankelijkheid wel goed geregeld zal zijn en dat toch niet zo blijkt…..

Onderstaand filmpje is gemaakt in het Rode Kruis Ziekenhuis te Beverwijk. Het filmpje duurt slechts 16 seconden, maar is overduidelijk. De rolstoeler rijdt op automatische deuren af die echter niet automatisch openen. Met geworstel (wat niet iedere rolstoeler kan door de verschillen in handicaps) lukt het om de deur zo’n twintig centimeter open te duwen en dan blijkt dat ‘ie zich verder wel automatisch opent. Een defect dus, zou u denken. Het tegendeel is waar: deze situatie bestaat al langer dan een jaar en ondanks meldingen bij de patiëntenbalie gaat deze hoofdtoegang tot de poliklinieken niet automatisch open. Jammer dat rolstoeltoegankelijkheid zo weinig prioriteit krijgt.

TIPS:

* zet de controle van de goede werking van alle toegangen in uw gebouw op een checklist, zodat periodiek alles nagelopen wordt;

* neem een onderhoudscontract op automatische, elektrische deuren, zodat u verzekerd bent van de goede werking voor uw cliënten

* zorg voor een adequate afhandeling van meldingen van storingen binnen uw organisatie. Met een norm van bijvoorbeeld 24 of 48 uur voor oplossing van klachten aan dit soort belangrijke objecten binnen uw pand. Het vergroot de klantentevredenheid en beperkt uw verlieskosten.