U heeft het in dit blog eerder kunnen lezen: een rolstoeler kan niet zomaar onvoorbereid een locatie bezoeken. Het is altijd nodig om de website te bezoeken om informatie over de rolstoeltoegankelijkheid te lezen. Hoewel gebleken is dat men die vaak nog niet goed weet te verwoorden. Een aanvullend telefoontje is dan vaak handig, doch ook dan is het van belang dat de organistatie begrijpt wat voor de rolstoeltoegankelijkheid van belang is.

Een goed voorbeeld daarvan is Restaurant De Soester Duinen in Soest, een prima verzorgde locatie waar het goed toeven is als gast. Zij hebben ook aandacht besteed aan de rolstoeltoegankelijkheid. Op de website staat dat helaas niet vermeld, doch uit ervaring weet ik dat ze een invalidentoilet hebben dat -hoewel niet helemaal optimaal ingericht- prima gebruikt kan worden.

Toch blijkt dat er geen deskundige naar de rolstoeltoegankelijkheid heeft gekeken. Voor de deur van het restaurant zijn twee parkeerplaatsen gereserveerd voor gehandicapten. Bijna perfect. Kijkt u maar eens naar onderstaande foto, het ziet er goed uit.

Maar heeft u weleens met een rolstoel over een grindpad moeten rijden? Natuurlijk, het staat mooier om ook dit deel van het parkeerterrein voor de deur er hetzelfde uit te laten zien als het andere deel (voor validen). Maar daardoor wordt er wel ingeleverd op de rolstoeltoegankelijkheid van de locatie. Zeker voor handbewogen rolstoelen en mensen met een rollator is het (te) zwaar om over grind te rijden en menige rolstoeler of rollatorgebruiker zal dit -door de aard van de handicap- niet kunnen. Daardoor krijgt De Soester Duinen een minder goede beoordeling op rolstoeltoegankelijkheid, ondanks de goede wil. Dat is natuurlijk jammer als je op je homepage van je website schrijft “Gouden bergen, die beloof je als je ze hebt’.

TIPS:

* weegt u álle aspecten van rolstoeltoegankelijkheid af bij het aanbrengen van elke voorziening. Uw investering heeft alleen zin als het daadwerkelijk tot echte rolstoeltoegankelijkheid leidt. Half werk is weggegooid geld.

* het aanzicht kan identiek blijven als hier bijvoorbeeld was gekozen voor een ‘rolstoelbreed’ pad langs de parkeerplaatsen dat ook bij de overige parkeerplaatsen wordt neergelegd. Door dit pad van bijvoorbeeld grindtegels aan te leggen kan het aanzicht nog zoveel mogelijk behouden blijven (ook prettig voor vrouwelijke gasten op naaldhakken).

* zorg dat de communicatie over de rolstoeltoegankelijkheid duidelijk is. Zowel op uw site als op het moment dat er telefonische informatie wordt verstrekt. Maak een checklist om teleurstellingen of ergernis bij uw gasten te voorkomen.