U heeft het in dit blog eerder kunnen lezen: een rolstoeler kan niet zomaar onvoorbereid een locatie bezoeken. Het is altijd nodig om de website te bezoeken om informatie over de rolstoeltoegankelijkheid te lezen. Hoewel gebleken is dat men die vaak nog niet goed weet te verwoorden. Een aanvullend telefoontje is dan vaak handig, doch ook dan is het van belang dat de organistatie begrijpt wat voor de rolstoeltoegankelijkheid van belang is.
Een goed voorbeeld daarvan is Restaurant De Soester Duinen in Soest, een prima verzorgde locatie waar het goed toeven is als gast. Zij hebben ook aandacht besteed aan de rolstoeltoegankelijkheid. Op de website staat dat helaas niet vermeld, doch uit ervaring weet ik dat ze een invalidentoilet hebben dat -hoewel niet helemaal optimaal ingericht- prima gebruikt kan worden.
Toch blijkt dat er geen deskundige naar de rolstoeltoegankelijkheid heeft gekeken. Voor de deur van het restaurant zijn twee parkeerplaatsen gereserveerd voor gehandicapten. Bijna perfect. Kijkt u maar eens naar onderstaande foto, het ziet er goed uit.
Maar heeft u weleens met een rolstoel over een grindpad moeten rijden? Natuurlijk, het staat mooier om ook dit deel van het parkeerterrein voor de deur er hetzelfde uit te laten zien als het andere deel (voor validen). Maar daardoor wordt er wel ingeleverd op de rolstoeltoegankelijkheid van de locatie. Zeker voor handbewogen rolstoelen en mensen met een rollator is het (te) zwaar om over grind te rijden en menige rolstoeler of rollatorgebruiker zal dit -door de aard van de handicap- niet kunnen. Daardoor krijgt De Soester Duinen een minder goede beoordeling op rolstoeltoegankelijkheid, ondanks de goede wil. Dat is natuurlijk jammer als je op je homepage van je website schrijft “Gouden bergen, die beloof je als je ze hebt’.
TIPS:
* weegt u álle aspecten van rolstoeltoegankelijkheid af bij het aanbrengen van elke voorziening. Uw investering heeft alleen zin als het daadwerkelijk tot echte rolstoeltoegankelijkheid leidt. Half werk is weggegooid geld.
* het aanzicht kan identiek blijven als hier bijvoorbeeld was gekozen voor een ‘rolstoelbreed’ pad langs de parkeerplaatsen dat ook bij de overige parkeerplaatsen wordt neergelegd. Door dit pad van bijvoorbeeld grindtegels aan te leggen kan het aanzicht nog zoveel mogelijk behouden blijven (ook prettig voor vrouwelijke gasten op naaldhakken).
* zorg dat de communicatie over de rolstoeltoegankelijkheid duidelijk is. Zowel op uw site als op het moment dat er telefonische informatie wordt verstrekt. Maak een checklist om teleurstellingen of ergernis bij uw gasten te voorkomen.
Grappig, maar ook treurig om het grind op de invalidenparkeerplaats te zien liggen..
Zou je als eigenaar van een publieke locatie misschien een dagje in een rolstoel je eigen bedrijf moeten bezoeken?
Ja Sven, dat is een goede tip. Dankjewel. Dat zou inderdaad heel veel ogen openen. Hoewel ze dat beter door een professional kunnen laten doen natuurlijk om álle puntjes op de i te zetten.
graag reageer ik op uw opmerking
wat bedoelt u met uw mededeling dat het rolstoeltoilet niet optimaal is ingericht?
het grind dat aan de zijde van de invalidenparkeerplaats ligt is aangestampt en in tegenstelling tot een dikke laag znder problemen toegankelijk voor rolstoelen en scootmobielen in e dagelijkse praktijk heeft dit tot nu toe geen problemen opgeleverd. Ten overvloede hebben wij aan de oversijde nog op de parkeerplaats een rolstoelparkeerplaats gemaakt
heeft u uw bevindingen op basis van praktijk of op basis van de gedachte dat grind ontoegankelijk zou zijn
uiteraard ben ik bereid om alle mogelijke aanpassingen te maken die nodig zijn,
Sven
overigens weet ik als eigenaar heel goed wat het is om in een rolstoel te zitten, vandaar dat ik hier al 20 jaar aandacht aan besteed
fred klinkhamer
Geachte heer Klinkhamer,
Fijn dat u de moeite neemt te reageren.
Het invalidentoilet is ruim genoeg, doch het fonteintje heeft u in een hoek geplaatst. Als een rolstoeler daar naartoe draait, stuiten de voetplaten van de rolstoel tegen de muur en kan het fonteintje alleen gebruikt worden door ver naar voren te reiken. Dat is voor een flink aantal rolstoelers moeilijk tot onmogelijk, afhankelijk van de handicap. Er ontstaat namelijk onbalans door ver naar voren te reiken en dat kunnen niet alle gehandicapten. En omdat het belangrijk is dat de handen gewassen kunnen worden, heb ik hierbij een kanttekening geplaatst tijdens mijn toetsing.
Daarmee beantwoord ik tegelijk uw tweede vraag: ik was een dag te gast in uw locatie en heb dus alle genoemde aspecten persoonlijk ervaren en getoetst aan de regelgeving en het gebruiksgemak. In mijn geval is het grind in het profiel van mijn achterband blijven steken en heeft de kast van mijn rolstoel beschadigd. Met een zeer krachtige motor kon ik zeker door het grind, maar met mijn handbewogen rolstoel of rollator had ik de afstand naar het vaste pad niet kunnen overbruggen zonder daardoor extra pijn op te lopen en mijn activiteiten voor de rest van de dag te moeten beperken (struikelen door vastlopen van de rollator niet meegerekend). Overigens is mijn eigen handicap niet de leidraad voor mijn rolstoeltoegankelijkheidstoetsingen, maar de algemene regelgeving zoals vastgelegd door de overheid in combinatie met mijn praktijkervaring. Ik houd daarbij tevens rekening met de vele verschillende handicaps en hun specifieke beperkingen.
Het is plezierig te weten dat u aan de overzijde van de weg nog een gehandicaptenparkeerplaats heeft, doch bij een toetsing wordt gekeken naar de meest voor de hand liggende die gebruikt wordt. Misschien is het goed om de andere parkeerplaats eveneens te vermelden met de toelichting dat die zonder grind is. Een gehandicapte zal zich vanzelfsprekend eerst melden dicht bij uw pand en aannemen dat het de bedoeling is dat daar wordt geparkeerd.
Hopelijk kunt u met deze aanvullende informatie de rolstoeltoegankelijkheid nog verder optimaliseren.
Met vriendelijke groet,
Denise Janmaat