Een echte standaard voor betaalautomaten is er niet. Dat blijkt telkens weer uit de vele varianten betaalautomaten voor parkeren die ik tegenkom. Daardoor is het elke keer weer afwachten of betalen van het parkeergeld mogelijk is. En daarmee ook de vraag of uitrijden zal lukken.

Het meest opvallende is, dat vrijwel alle betaalautomaten de inworp van het geld helemaal rechts bovenin plaatsen. Dat lijkt dus wel op een standaard. Maar hoe hoog van de grond die inworp dan geplaatst wordt, daarover blijkt geen afstemming te zijn c.q. geen standaard in te bestaan.

Zo komt het voor dat die inworp voor een rolstoelgebruiker prima bereikbaar is, maar ook vele malen niet. En dat is vervelend, omdat de rolstoeler moet wachten op iemand die er wel bij kan en dat kan soms lang duren. De intercom-functie is namelijk veelal wel bereikbaar, maar de betreffende medewerk(st)er meestal niet zo coulant om gratis uitrijden mogelijk te maken (lees: niet adequaat geïnstrueerd hoe deze situatie opgelost kan worden). Dan betekent het dus wachten.

In een aantal gevallen is de bereikbaarheid van de betaalautomaat simpel aan te passen.

Zoals in hotel Holiday Inn in Lijnden (vlakbij Badhoevedorp). Zij bieden prima parkeerfaciliteiten en laten de klant daarvoor (flink) betalen. De parkeerautomaat is echter zo hoog geplaatst, dat rolstoelers niet bij de inworp kunnen. Terwijl zeker deze automaat -omdat die op palen staat- net zo makkelijk 15 of 20 cm lager gemaakt kan worden en daarmee wél voor alle gasten bereikbaar is.

Een hoogte die vanuit een rolstoel nog goed te bedienen valt, is 1.20m. Zoals u in mijn gratis Infomagazine ook kunt lezen, wordt in woningen alle te bedienen wandapparatuur (thermostaat, videofoon, etc.) op 1.20m gehangen. Eventueel voor aflezen tot 1.50m. U kunt uw betaalautomaat dus afstellen op deze hoogte om zeker te zijn dat u ook uw rolstoel-klanten zelfstandig hun betaling kunt laten afwikkelen en hen onbelemmerd kunt laten uitrijden. 

 

TIPS:

* controleer de hoogte van de bovenste functie op uw betaalautomaat en toetst u die aan de hierboven genoemde maten om te ontdekken of uw betaalautomaat rolstoeltoegankelijk is. Is die functie niet bereikbaar, vraagt u dan advies om dat effectief en met zo min mogelijk kosten aan te passen.

* check of u in de procedure van uw medewerk(st)ers hebt vermeld hoe dient te worden omgegaan met klanten die de betaalautomaat niet zelfstandig kunnen bedienen als zij alleen bij de betaalautomaat staan. Help uw medewerker(st)ers klantgericht te kunnen reageren door hiervoor een procedure (eventueel aangevuld met een script) op te nemen.