Bij de winkelinrichting wordt over het algemeen te weinig rekening gehouden met klanten die zich in een rolstoel door de winkel moeten begeven. Vandaag een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk als ik wil betalen bij de Hema.

Het is begrijpelijk dat Hema probeert meer-verkoop te genereren bij de kassa. Daartoe is een standaard ontworpen die haaks op de kassa-unit wordt geplaatst. De klant staat naast het rek met die kleine, handige artikelen die hij makkelijk even toevoegt aan zijn artikelen die op de toonbank klaarliggen voor betaling. Die omzet is dan mooi meegenomen.

Zoals u op de foto kunt zien, wordt de ruimte voor de kassa-unit daardoor echter zodanig beperkt dat de rolstoeler niet meer bij de kassa kan. Dat komt mede doordat de lege winkelmandjes aan de andere zijde opgestapeld worden, waardoor de rolstoel niet meer langs de toonbank kan worden gemanouvreerd (geldt zowel voor elektrische als handbewogen rolstoelen). Reiken naar de toonbank en de pinautomaat wordt voor de rolstoeler een hele toer, zo niet onmogelijk. En ontmoedigt om bij Hema te gaan winkelen; dat kóst omzet.

Het is voor winkelinrichters aan te bevelen om nieuwe opstellingen ook te toetsen op rolstoeltoegankelijkheid, zodat de omzet en de klantentevredenheid toeneemt. Denkend over oplossingen, kan ik er al snel een aantal bedenken:

TIPS:

* bij het plaatsen van een standaard of actie-rek bij de kassa, is het van belang om ruimte vrij te houden om rolstoelen langs de toonbank te kunnen laten manouvreren om de cassiere het geld te kunnen overhandigen of te pinnen. Minimaal één zijde van de kassaruimte dient daartoe vrij te blijven.

* de pinautomaat kan ook mobiel gemaakt worden (omklapbaar naar rolstoelniveau) of

* de pinautomaat kan op een arm geplaatst worden die naar voren geschaard kan worden

* ook mobiele pinapparaten aan een snoer zijn een optie

* plaatsing van de pinautomaat aan de andere zijde dan waar de standaard staat, maakt ‘m ook beter bereikbaar.

* de diepte van de toonbank zorgt ervoor dat reiken voor de cassiere én de klant moeizaam is. Vraagt u zich eens af of die minder diep kan om elkaar beter te kunnen bereiken.