Woensdag 16 december was de verjaardag van Calimero. Reden voor Karen Romme om een leerzaam en inspirerend feestje te geven, gesponsord door Mindz.com/Seats2Meet. Na afloop zijn we met een aantal aanwezigen nog een heerlijk Turks hapje gaan eten. Toen ik aangaf mee te willen gaan eten, kwam direct de hamvraag “Is het restaurant rolstoeltoegankelijk?”

Het is telkens weer bijzonder om te merken dat valide mensen dan heel diep moeten gaan nadenken wat ze eigenlijk bij hun vorige bezoek ervaren hebben. Logisch hoor, want als je er niet mee te maken hebt, hoef je je er ook niet mee bezig te houden.

Aangekomen bij restaurant Pamukkale in Utrecht bleek de ingang letterlijk laagdrempelig te zijn, dus tot zover ging het goed. De tafels waren echter vol of gereserveerd. We konden wel op de bovenverdieping terecht, maar er was geen lift. Toen zij echter hoorden dat er een rolstoeler in het gezelschap was, bood de bediening direct aan een groep die beneden gepland was, naar boven te verhuizen. We hebben prima gezeten, lekker gegeten en men ging heel gastvriendelijk om met mijn rolstoel, wat voor hen toch echt een lastig obstakel is. Chapeau!

Tips:

* een flexibele houding  als gastheer/gastvrouw van een restaurant levert als vanzelf ook klantvriendelijke argumenten op om álle gasten met een goed gevoel naar huis te kunnen laten gaan

* uw toegang kan meestal door een rolstoelplaat makkelijker toegankelijk gemaakt worden. Als het meer vraagt (bijvoorbeeld omdat de ruimte krap is), belt u mij voor een rolstoeltoegankelijkheidstoetsing en krijgt u creatieve oplossingen.

* ergens in uw restaurant is vast een plek die wat minder in de loop ligt. Als u die aan de rolstoeler toebedeelt, is dat voor u en de bedienende medewerkers handig en voelt de rolstoeler zich geen sta-in-de-weg

* door gewoon te vragen wat wel en niet mogelijk is voor de rolstoeler, kunt u goed inspelen op de mogelijkheden.